Mider
Henrik Villadsen
2007-09-16 15:31:13 UTC
Vi har fundet en masse bittesmå "dyr" i vores mel og havregryn.

Vi tænkte med det samme at det var melmider, men jeg kan se de er hvide. Vores
bæster er nærmere brune.

Hvad kan det så være?

Med venlig hilsen
Henrik Villadsen
Thomas Overgaard
2007-09-16 17:12:35 UTC
Post by Henrik Villadsen
Vi har fundet en masse bittesmå "dyr" i vores mel og havregryn.
Vi tænkte med det samme at det var melmider, men jeg kan se de er
hvide. Vores bæster er nærmere brune.
Hvad kan det så være?
Det kommer an på hvor store de "bittesmå" dyr er. Melmider er fx. kun
½mm. lange så de kan knapt nok ses med det blotte øje.

Hvis de derimod er ca. 3mm. lange så er der flere muligheder nemlig
Jordnøddebille /Oryzaephilus mercator/:

Rismelbille /Tribolium confusum/:
<http://www.ento.csiro.au/aicn/name_c/a_1044.htm

eller Savtakket kornbille /Oryzaephilus surinamensis/:

Du kan læse om forebyggelse og bekæmpelse her:
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.
Henrik Villadsen
2007-09-16 20:50:34 UTC
Post by Thomas Overgaard
Post by Henrik Villadsen
[...]
De er nok mellem 0,5 og 1mm lange, altså meget små.

Billede kan ses her:

Med venlig hilsen
Henrik Villadsen
Thomas Overgaard
2007-09-16 21:28:46 UTC
Post by Henrik Villadsen
De er nok mellem 0,5 og 1mm lange, altså meget små.
http://www.angelfire.com/planet/area69/animal/mider.jpg
Det er godtnok temmeligt utydeligt men det kunne med god vilje godt
minde om støvlus /Liposcelis bostrychophila/-

Der er noget på Dansk her:

Og så er der et lidt bedre billede her:

Henrik Villadsen
2007-09-17 15:13:42 UTC
Post by Thomas Overgaard
Post by Henrik Villadsen
http://www.angelfire.com/planet/area69/animal/mider.jpg
Det er godtnok temmeligt utydeligt men det kunne med god vilje godt
minde om støvlus /Liposcelis bostrychophila/-

Jeg tror du har ret i, at det er støvlus.

Ved så ikke hvad der er bedst at have i huset :-/ For ca. fem år siden havde
vi dem også, men her forsvandt problemet efter grundig rengøring.

Med venlig hilsen
Henrik Villadsen
Thomas Overgaard
2007-09-17 21:07:50 UTC
Ved så ikke hvad der er bedst at have i huset :-/ For ca. fem år siden
havde vi dem også, men her forsvandt problemet efter grundig
rengøring.
Støvmider kræver en hel del fugtighed for at trives, så det er måske den
regnfyldte sommer der er skyld i opblomstringen.

Det passer også godt med at i havde et lignende problem for 5 år
siden. Sommeren 2002 var nemlig også temmelig våd, især juni og juli
bød på store regnmængder.